Trendy w nagrodach lojalnościowych B2B na 2021 rok.

Dzisiaj trochę inaczej. Przedstawiając trendy w nagrodach, zazwyczaj opisuje się nowe rodzaje nagród. Nagrody rzeczowe, karty przedpłacone, e-nagrody itd. Zmieniają się jednak potrzeby i techniczne możliwości. Warto na przyszłe rozwiązania spojrzeć również z innej perspektywy.

 

Trendy, które przedstawię chciałbym oprzeć na 4ch filarach:

ODPOWIEDZIALNOŚĆ
DOCENIENIE
RYWALIZACJA
WOLNOŚĆ WYBORU

 

Dlaczego?

Świat się zmienia. I to z dynamiką, której nie było do tej pory. Zmieniają się także potrzeby ludzi, społeczeństw. Przekłada się to na każdy aspekt tego co robimy. Czas pomyśleć nad adaptacją swoich projektów, mechanizmów do nowych oczekiwań.

Nie będzie listy nagród, o których warto myśleć organizując program. Będzie o platformach koncepcyjnych, które pozwolą zwiększyć zaangażowanie uczestników w program, ich retencję i na końcu zrealizują nagrodę, która będzie „smakowała” mocniej niż zwykle.

 

ODPOWIEDZIALNOŚĆ

Pracownicy, którzy mają wpływ na to co wykonują, lub na podejmowane decyzje czują większy sens swoich działań. Jak przełożyć to na program lojalnościowy?

 

EKOLOGIA jest jednym z dużych obszarów, o których warto pomyśleć. Programy lojalnościowe B2C oparte na eko trendzie są coraz częściej wdrażane na świecie. Przykłady:

– Patagonia – zbieraj punkty za produkty marki, które sprzedasz na stronie Patagonii

– Gucci + TheRealReal + OneTreePlanted – każdy odsprzedany produkt na TRR zamienia się w 1 drzewo zasadzone prze OneTreePlanted

– John Lewis i program BeautyCycle – marka zachęca do oddawania zużytych opakować za które, można otrzymać 5$ jako off na kolejne zakupy

 

W przypadku rozwiązań dla B2B, założenia do programów lojalnościowych i finalnie przekazywanych nagród, również warto oprzeć o trend eko. Dlaczego nasi uczestnicy nie mogliby wymienić swoich punktów na dotowanie takich akcji właśnie jak OneTreePlanted?

Zorganizuj program lojalnościowy całkowicie oparty o ideę ochrony środowiska. Polska to kraj suchy jak Egipt. Nie wszyscy o tym wiedzą, ale niestety to prawda. Zostań liderem w oszczędzaniu wody. Zachęć swoich kooperantów, odbiorców, sprzedawców, aby dołączyli się do takiej akcji w formie programu motywacyjnego i nadaj większy sens niż tylko transakcyjny w swoich działaniach handlowych.

Uczestnicy, którzy poczują, że mają dodatkowy cel i większą odpowiedzialność z pewnością silniej zidentyfikują się z naszą marką.

 

CSR, który zawiera w sobie opisaną powyżej część ekologiczną stanowiłby również solidną bazę do stworzenia programu lojalnościowego o zupełnie nowym podejściu. Większość programów B2B ma na celu dbać o biznes, które opierają się o relacje transakcyjne. Konkurencja, która znajdzie sposób na wykorzystanie większej idei do swoich działań, może uzyskać przewagę nad nami i wyprzedzić w wyścigu po lojalność.

 

DOCENIANIE

Social-media, internet spowodowały, że pokazywanie swoich osiągnięć jest wszechobecne. Dla osób, szczególnie młodszych jest to naturalne zachowanie. Reakcja na taką aktywność to najczęściej docenienie osiągnięć: lajki, serduszka i inne pozytywne emocje. Jako dorosłe osoby w pracy lubimy kiedy doceni nas pracodawca. Podobno silniej motywuje dobre słowo szefa za wykonane zadanie niż jakieś wynagrodzenie pieniężne (za Pay-off, Dan Ariely, 2016).

Dlatego warto zastanowić się nad wykorzystaniem w programach lojalnościowych rozwiązań, dzięki którym będziemy doceniać naszych uczestników za włożony wysiłek. Jak możemy to zrobić?

Badge – to bardzo proste i skuteczne rozwiązanie. Wykonane zadanie – dajemy srebrną, złotą czy platynową odznakę – potwierdzenie i jednocześnie podziękowanie.

Certyfikat – uczestnik programu motywacyjnego osiągnął wystarczająco wysoki poziom wiedzy, sprzedaży, zaangażowania? Przekażmy mu certyfikat, który to potwierdzi. Tutaj warto wspomnieć, że zdobycie badge jak i certyfikatów nie powinno być super łatwe. Mogłoby to spowodować deprecjacje postrzeganej nagrody.

Rankingi – sam ranking pokazujący osiągnięcia nie jest niczym szczególnym w docenianiu naszych uczestników. Dodajmy jednak do tego puchary na koniec programu/etapu np. tytuł Sprzedawca Roku, 1 miejsce za to czy inne osiągnięcie, a z pewnością docenienie będzie pełniejsze.

 

RYWALIZACJA

Czy rywalizacja chociażby w formie grywalizacji to jeszcze trend? I tak i nie. Nie – dlatego, że o grywalizacji pisze się już od kilku dobrych lat.

Tak –  ponieważ ciągle w małej ilości programach można zauważyć użycie mechanik grywalizacyjnych, a także same mechaniki rozwijają się między innymi dzięki nowym technologiom.

Dzisiaj o wiele łatwiej połączyć wyniki off-line z wynikami on-line. Daje to możliwość budowania hybrydowych rozwiązań. To z kolei powoduje, że nasze programy mogą głębiej integrować i lojalizować naszych uczestników.

Przełóżmy to na case study firmy, która swoje usługi sprzedaje przez agentów. Często takie organizacje borykają się z dużymi rotacjami współpracowników. Nierzadko są oni „podkupywani” przez konkurencję. Co zrobić, żeby do tego nie dopuścić?

Tutaj rozwiązaniem może być zaproszenie agentów do gry, dzięki którym wciągną się w interesująca mechanikę, a organizacja będzie mogła zrealizować swoje cele strategiczne czy sprzedażowe. Mianownikiem takich działań może być ruch, sport, aktywność fizyczna w dowolnej formie. Z drugiej strony punkty możemy zdobywać za quizy, zdobywanie wiedzy i na końcu sprzedaż. Ambasadorem takiego programu może znany sportowiec, który porwie za sobą uczestników.

 

WOLNOŚĆ WYBORU

Milenialsi, kórych na rynku pracy jest już ok 25%, wychowani są na nowych technologiach. Takich, który daje dostęp natychmiast i do wszystkiego. Spotify, Netflix, sklepy on-line. Brak bardzo szerokiej oferty, elastycznego wyboru zniechęca do przebywania na takiej platformie. Oczywiście zawsze możemy dać kartę przedpłaconą, za którą można zakupić cokolwiek chcemy. Ale to też nie jest takie oczywiste. Proste przekazanie gotówki nie niesie ze sobą większej emocjonalnej wartości. A młodzi i wielu z pokolenia starszego chcą być doceniani w bardziej złożony sposób. Jakie mamy rozwiązania?

Na rynku istnieją takie platformy jak choćby WannaBuy. Jedną z wielu funkcji jakie posiada jest kafeteria e-nagród. Do wyboru mamy ok 2500 e-voucherów, które możemy wykorzystać na nagrody, które sobie wymarzyliśmy. Do tego mamy możliwość skorzystania ze zniżek niedostępnych gdybyśmy sami chcieli sobie zakupić dany produkt. Takie rozwiązanie z dużym i elastycznym wyborem stanowi odpowiedź na potrzeby dzisiejszych uczestników programu.

 

Odpowiedzialność, docenienie, rywalizacja czy wolność wyboru to cztery kierunki, które warto rozważyć szykując założenia do nowego programu czy już istniejącego. Profil uczestnika się zmienia.  Zrozumienie potrzeb grupy docelowej, jej oczekiwań jest kluczowe dla sukcesu programu lojalnościowego. Takiego, w którym nasi uczestnicy będą czuli się odpowiednio zaopiekowani i zmotywowani.