AKTYWNA OBSŁUGA LOTERI? Co oznacza to określenie i dlaczego warto je zaimplementować do swoich działań?

Startując loterie czy promocje konsumenckie można często usłyszeć – Dobra. Poszło ! Ilość czasu i pracy jakie poświęca się na dopieszczenie detali loterii, grafik, mechaniki, nagród jest olbrzymia więc wpadając na metę, która tak naprawdę jest START-em promocji mamy ochotę odpocząć.

I to jest częsty błąd.

Tak naprawdę loteria to nie wyścig do Mety/Startu tylko maraton, który trwa od momentu briefu do ostatniej reklamacji. Ważna jest stała czujność, a przede wszystkim Aktywna Obsługa Loterii. Na czym to polega?

Przede wszystkim trzeba uświadomić sobie, że stworzenie najlepszej mechaniki, kreacji, hasła – coś co klasycznie jest postrzegane jako rola agencji – wcale, może nie przynieść sukcesu. Są czynniki, którymi Agencja powinna jeszcze się zająć tak przed startem loterii jak i w jej trakcie.

Jak widać na poniższej infografice możemy wyróżnić 4 obszary, które zapewnią nam kompleksową (360st) opiekę nad loterią:

  1. Organizacja i implementacja loterii
  2. Audyt loterii w terenie
  3. Kontrola sentymentu loteryjnego on-line
  4. Szkolenia loteryjne

1. Organizacja i implementacja loterii

Ten etap wstępnie omówiony został powyżej, a w szczegółach składa się z następujących elementów:

  • Idea kreatywna loterii
  • Nagrody do loterii
  • Materiały POS
  • Dokumentacja prawna
  • System CMS do obsługi loterii

 

2.  Widoczność loterii w POS

Ten element organizacji loterii jest jednym z kluczowych dla osiągnięcia sukcesu. Dlaczego? Bo nic nam nie da organizacja jeżeli konsumenci nie zobaczą jej na półce.

  • Store-check materiałów POSM loterii
  • Merchandising materiałów POSM
  • Raportowanie i analiza dzięki gotowym systemom do weryfikacji poziomu implementacji.

 

3. Kontrola sentymentu loteryjnego on-line

Dlaczego warto zwrócić uwagę na ten element (przy okazji powiem, że najczęściej pomijany we wspólnych pracach Agencji i Klienta)? Dzięki badaniu sentymentu, wypowiedzi nt naszej loterii możemy starać się kontrolować ew. przyszłe problemy, jakie mogą pojawić się u niezadowolonych uczestników. Nikt nie lubi reklamacji. Tutaj głównym narzędziem analizy są programy do badania wypowiedzi nt marek, słów kluczowych jak Brand24.

 

 4. Szkolenia loteryjne

Loterie konsumenckie są tym rodzajem promocji, w których najchętniej uczestniczą konsumenci, dlatego warto je organizować. Jednak z drugiej strony obwarowane są przez ustawę hazardową wieloma obostrzeniami, które należy spełnić. Nie są to skomplikowane zadania, jednak kluczowe jest to, żeby wszyscy uczestnicy po stronie Organizatora (Klienta) mieli świadomość wytycznych. Dlatego dobrym pomysłem jest:

  • Zorganizowanie szkolenia z zasad loterii dla całego zespołu
  • Nagranie materiału wideo i wyświetlenie go Przedstawicielom wraz z prostym testem sprawdzającym
  • Cykliczne szkolenia dla działów Marketingu i Trade Marketingu z zasad loterii – zmian jakie wchodzą co jakiś czas w życie.

 

Zarządzanie loteriami 360st wg powyższych wytycznych z pewnością przyczyni się do zorganizowania akcji, która osiągnie sukces i zostanie przeprowadzona profesjonalnie i bezpiecznie.

 

Zespół Promomakers